Scholma zet in op groei en innovatie Van traditionele drukkerij naar online print en media bedrijf

Scholma Print & Media uit Bedum investeert in vernieuwing, met name op ICT-gebied. Volgens Erik van ’t Hoff, directeur van Scholma, krijgt het bedrijf hierdoor de ruimte om verder te groeien en het aanbod verder te ontwikkelen. Naast drukwerk wordt de focus nu gelegd op augmented reality toepassingen en het ontwikkelen van een white label voor drukwerk, waarmee bedrijven via een webshop drukwerk kunnen doorverkopen aan hun klanten. Mede dankzij een investering vanuit het GROEIfonds van Economic Board Groningen kan Scholma deze vernieuwing realiseren. 

Intern vernieuwen

Het 81-jarig familiebedrijf uit Bedum is in juni 2018 overgenomen door twee investeerders. Eén van de investeerders is Erik van ’t Hoff, die Martin Scholma heeft opgevolgd als directeur. “We gaan flink investeren in ICT”, aldus Van ’t Hoff. “ICT is dienend aan alle processen binnen ons bedrijf. Indien dit goed is ingericht zullen we sneller en efficiënter kunnen werken en kosten besparen.” Naast ICT wil Van ’t Hoff ook investeren in het bedrijfspand en hij onderzoekt of het zinvol is om nieuwe machines aan te schaffen. “Het is belangrijk om up-to-date te blijven”, vindt Van ’t Hoff. “Kennis van de nieuwste technieken, flexibiliteit en brede inzetbaarheid worden steeds belangrijker. Daarom investeren we ook in onze medewerkers: we bieden ondersteuning en training, zodat zij goed voorbereid zijn op de toekomst.”

Drukwerk en Augmented Reality

Naast het brede drukwerkaanbod focust Scholma zich de komende tijd op het doorontwikkelen van nieuwe technische oplossingen, waaronder de Augmented Reailty (AR) toepassing VEEEW. Met AR is het mogelijk om onder andere video’s, foto’s en geluiden toe te voegen aan traditioneel drukwerk.  Door het scannen van een afbeelding met je telefoon wordt er direct informatie vanuit het internet opgehaald om ‘augmented’ getoond te kunnen worden op het drukwerk. “Zo kun je bijvoorbeeld nog even een doelpunt terugzien met behulp van een beeldherkenning in een voetbalblad.” 

White Label

Met het ontwikkelen van een White Label voor drukwerk wil Scholma nog meer klanten bereiken. Bedrijven kunnen via een webshop in hun eigen huisstijl drukwerk doorverkopen aan hun klanten. “Klanten van Scholma zoals reclamebureaus kunnen op deze manier bijvoorbeeld hun klanten van begin tot eind bedienen”, legt Van ’t Hoff uit. “Na het creëren van een grafisch ontwerp hoeven ze voor het drukwerk niet door te verwijzen naar een partij als Scholma. De klant kan zelf drukwerk bestellen in de webshop van het betreffende grafische bedrijf.”

Investering

Erik van ’t Hoff heeft vertrouwen in de toekomst. “Scholma is een prachtig bedrijf en heeft in de afgelopen 80 jaar haar sporen ruimschoots verdiend in Noord-Nederland. Een investering was echter noodzakelijk om als bedrijf up-to-date te blijven en om de innovaties die we in gang hebben gezet een extra boost te geven.”  
Allard van der Horst, investeringsmanager van het GROEIfonds: “Scholma is een al jaren lang bestaand bedrijf in ons werkgebied die onder leiding van een nieuwe directie een vernieuwingsslag doorvoert. Hierdoor zijn er mooie groeikansen aanwezig, zowel in omzet als in aantal werknemers. We zijn blij dat we met een investering vanuit het GROEIfonds dit mede mogelijk kunnen maken.”