Kaspcreations onderneemt met 5000 ambassadeurs in Slochteren

Met zijn bedrijf én zijn gezin verkaste hij naar Slochteren. Want daar zou het stukken beter ondernemen zijn dan in de stad Groningen. Vijf jaar later heeft Kasper Hovius van het marketing- en communicatiebureau Kaspcreations een florerend bedrijf en voelt hij zich helemaal happy als inwoner van het Noord-Groningse dorp.

“Kijk, dit was vroeger de trouwzaal”, vertelt Kasper Hovius in zijn kantoor in het oude gemeentehuis van Slochteren. “Hier zijn mijn opa en oma getrouwd. En daar”, wijzend naar zijn bureau, “stond dan de ambtenaar.” Hoewel Hovius zelf uit een totaal andere hoek komt – hij is een Ureterper – koos hij er toch voor om naar Slochteren te verkassen. 

Een korte geschiedenis: de ondernemer startte zijn bedrijf in 2009 na zijn studie communication & multimedia design in Leeuwarden. Dat liep nog niet helemaal op rolletjes met een jaaromzet van 300 euro. Maar toen Hovius een netwerk had opgebouwd, ging het al snel beter en kon hij uitbreiden. Helaas wilde het in de stad Groningen toch niet helemaal lukken want hij was niet bepaald het enige bureau in de communicatiebranche. “Ik sneeuwde onder”, vat Hovius het samen. Dus begon hij in Slochteren, eerst met de gemeente als enige klant en groeide uit tot een bedrijf met acht medewerkers. 

Van Stad naar Slochteren

Inmiddels werkt Kaspcreations voor opdrachtgevers uit het hele land. “Daarom maakt het ook eigenlijk niet uit waar je zit”, zegt Hovius. Hoewel ondernemen in Slochteren wel degelijk heel veel voordelen heeft. Niet alleen is zijn huisvesting goedkoper dan in de stad, ook de ons-kent-ons mentaliteit werkt in zijn voordeel. “Ik heb hier 5000 ambassadeurs, die wonen hier en werken elders.” Toch weer dat netwerk dus. En ook niet onbelangrijk: het woont er heerlijk volgens Hovius. “Ik heb hier een heel grote tuin.” En terwijl hij zijn telefoon pakt om een foto te laten zien: “Met daarin een tipi met barbecue, gebouwd met de buurman. Dat kan hier.” 

Wat Kaspcreations precies doet en wat het bedrijf anders dan anderen maakt? “Als een bedrijf vraagt om bijvoorbeeld een website, app of huisstijl, doen we eerst even een stap terug. Kijken of dat de juiste oplossing biedt. Dus eerst de strategie tegen het licht houden, en dan niet alleen de communicatiestrategie maar die van het bedrijf als geheel. Dan komen er regelmatig heel andere oplossingen uit dan wat de klant zelf had bedacht.”

De spanning van het ondernemen

Op de vraag wat er nou zo leuk is aan ondernemen, antwoordt Hovius overtuigd: “De spanning. Je weet nooit of je het haalt of niet. Je moet, helemaal als kleiner bureau, knettergoed je best doen. Ik heb een enorme bewijsdrang om goede producten te leveren. Daarbij is het heel leuk om je klant te ontzorgen. En dan kom je ook nog eens in aanraking met mensen die je anders nooit zou ontmoeten.” 

Onderdompelen

Zijn werkwijze mag in sommige opzichten uniek genoemd worden: Hovius dompelt zich graag onder in de wereld van de opdrachtgever. “Zo had ik ooit een graszodenlegger als klant. Dus wat deed ik om goed te snappen wat hij deed? Een dagje mee op pad om graszoden te leggen. Hoe dat was? Superzwaar”, klinkt het lachend. “Maar ik kwam wél met eindproducten die ik anders niet had bedacht.”

Steun van Ondernemershuis Noord-Groningen

Vanuit zijn drive wilde Hovius zijn bedrijf nog meer verbeteren, verder te professionaliseren en te laten groeien. Maar daar was geld voor nodig. Via zijn sparringpartner Eelco Koehoorn van Boer & Croon kwam Hovius terecht bij Ondernemershuis Noord-Groningen, dat fungeert als loket voor Economic Board Groningen. Eerder had hij al bij de bank aangeklopt maar daar kreeg hij nul op het rekest, zonder duidelijke reden. “Toen ging ik in gesprek met Bert Hospers van het Ondernemershuis. Die had een totaal andere instelling. Mijn businessplan was niet in één keer goed genoeg, maar in plaats van de aanvraag bij Ondernemersimpuls Noord-Groningen af te wijzen, hielp hij me bij het verscherpen van mijn focus. Hij legde uit wat ik aan moest passen zodat het wel lukte om de lening te krijgen. Dat meedenken is zó ontzettend belangrijk. Al met al heeft de aanvraag 3 tot 5 weken geduurd en ondertussen was het heel geruststellend dat Bert mee wilde denken.”

Buddysysteem

Ook in zijn dagelijkse ondernemersleven laat Hovius zich regelmatig adviseren. “Behalve van Eelco Koehoorn, krijg ik ook advies van Henk Koop. Het lijkt en wat gekke combi: Eelco is 20 jaar ouder en Henk 40, maar het werkt goed en we hebben goede sparringpartners aan elkaar en ik leer heel veel van ze. Ik kan het iedereen aanraden: praat veel met ervaren mensen. Zij weten hoe dingen werken. Dat is misschien wel het belangrijkste als je ondernemer bent: creëer een buddysysteem. En leer van je fouten, want dan kun je alleen maar beter presteren”, besluit Hovius.