Noord-Groningse ondernemers zetten nieuwe boekingssite op

4 juli 2017

‘Groningste van Groningen’ wordt digitale supermarkt voor toeristen

Een groep Noord-Groningse toeristische ondernemers heeft samen een boekingssite met bijbehorende campagne opgezet: het Groningste van Groningen. Omdat het aanbod van overnachtingsplekken, restaurants en uitstapjes erg versnipperd is, hebben ze met hulp van de Economic Board Groningen (EBG) en Marketing Groningen de handen ineen geslagen om arrangementen op te zetten die met één druk op de knop te boeken zijn. www.visitgroningen.com/groningste-van-groningen is live.

Zelf shoppen

Noord-Groningen heeft toeristen veel te bieden, maar voorheen moesten ze wel goed zoeken naar de mogelijkheden. Het Groningste van Groningen is een ‘supermarkt’ waar toeristen de opties in één overzicht gepresenteerd krijgen en zelf kunnen shoppen. De start vindt plaats met acht verblijfsondernemers. Op dit moment zijn 36 toeristisch ondernemers betrokken bij dit initiatief. In de toekomst kunnen meer ondernemers zich aan sluiten om zo het aanbod te verruimen.

Het Groningste van Groningen sluit aan bij de toeristische campagne van Marketing Groningen die dit voorjaar gestart is. Beide campagnes lopen online en richten zich op dezelfde doelgroepen: gezinnen, natuurliefhebbers en ‘empty nesters’. Extra voordeel van de online campagne is het feit dat het boekgedrag van de bezoekers kan worden gemeten en daarmee ook het effect van de campagne.

Local guide

Toeristen kunnen niet alleen gemakkelijk arrangementen boeken, ze krijgen er vanaf het begin een gratis reisleider bij. Duco Schenk, programmamanager Toerisme bij EBG: “De ondernemers vinden het belangrijk te fungeren als ‘local guide’ dus kunnen wijzen op de mooiste plekken in Noord-Groningen en de bezoekers een zoekwerk uit handen nemen. Korte authentieke communicatielijnen zijn de toekomst, kijk maar naar het succes van Airbnb waar je direct bij de eigenaar boekt.”