Inspiratiedag Toerisme over beleving met een grote 'B'

31 maart 2017

Beleving: hét sleutelwoord voor de toeristische sector. Maar wat is beleving eigenlijk? En hoe creëer je een mooie beleving? En concreter: hoe gaan we het verhaal van Groningen vertellen en zorgen dat er meer toeristen naar de regio komen? Kortom: hoe verkoop je beleving? Daarover ging de tweede Inspiratiedag Toerisme die de Economic Board Groningen (EBG) dinsdag 28 maart hield in Hotel Spoorzicht in Loppersum.

EBG maakt zich hard voor de toeristische sector in Noord-Groningen. Want de regio is prachtig en ondernemers zouden er veel meer geld kunnen verdienen. Programmamanager Toerisme Duco Schenk van EBG helpt ze op weg, met de bedoeling dat de ondernemers het uiteindelijk zelf doen. “Er is veel enthousiasme maar de spierkracht van de ondernemers is te klein”, leidde Duco de bijeenkomst met zo’n 40 bezoekers in. “Dat verandert als kleine initiatieven gaan samenwerken.”

Meer toeristen naar de regio

Op de vraag van dagvoorzitter Evelien Bouma wanneer Duco de dag een succes zou vinden, was het antwoord: “We zijn druk bezig een toeristische campagne op te zetten met Marketing Groningen, met speciale arrangementen voor Noord-Groningen. Ik ben tevreden als we vanmiddag weten wat we moeten roepen om mensen naar de regio te krijgen.”

Aantrekkelijkste provincie van Nederland

Je hoort het vaak, in winkels, restaurants en trips en tours: “het gaat om de beleving”. Nou hebben we daar allemaal wel een voorstelling van, maar dat er een hele wetenschappelijke filosofie achter zit, was voor velen nieuw. Albert Boswijk, onder andere directeur van het Centre for the Experience Economy van de UvA, was door Duco ingevlogen om het begrip beleving uit te diepen en samen met de bezoekers te kijken wat we ermee kunnen om de regio te promoten en positioneren als één van de aantrekkelijkste provincies van Nederland.

Ervaringen als navigatie van het leven

“Welke ervaringen hebben je leven veranderd en zul je dus nooit vergeten?’, was de vraag van Boswijk aan de zaal. De antwoorden gingen vooral over de grote dingen des levens: verhuizen, scheiden, kinderen krijgen bijvoorbeeld. Samengevat door Boswijk: ervaringen die je emotioneel raken en je van koers doen wijzigen, blijven je bij. Dat zijn heel persoonlijke dingen. “Je bepaalt je leven door de ervaringen die je meemaakt. Ervaringen zijn de navigatie van het leven.”

"Je koopt ervaring"

Vraag 2: welke ervaringen zul je nooit vergeten en heb je voor betaald? Ook hier antwoorden als: kopen eerste huis, eerste auto, een indrukwekkende reis. “Ik hoor helemaal niemand over de prijs”, concludeerde Boswijk na een rondvraag. “Je koopt dus de ervaring. Dat is de clou van de experience economy en dat college hebben jullie net zelf gegeven”, grapte Boswijk.

Nog een kleine stap verder: naast belevenis heb je ook nog ervaring. Is de belevenis zintuiglijk en emotioneel; de ervaring ontstaat door de verwondering die je voelt en de betekenis die je aan een beleving geeft. “Zo krijgt een bepaalde plek opeens betekenis”, verduidelijkte Boswijk. En precies dát is wat je als ondernemer in de recreatie voor elkaar wilt krijgen. Een eye-opener: “Wat je als ondernemer in de gastvrijheidsindustrie doet, is onvergetelijke ervaringen ‘produceren’.” En wat je dus moet promoten is niet de bestemming, maar de ervaring.

Kennis en visie delen

Hoe dan? Daarover ging het tweede deel van de Inspiratiedag. Aan de hand van zo’n twintig vragen deelden de deelnemers hun kennis, ervaringen en visie. De belangrijkste vragen: hoe zien we Groningen, wat zijn de karakteristieken, hoe kunnen we verhalen laden en vooral de beleving verbeelden? De uitkomst: de wens van ondernemers uit het gebied is om te focussen op drie of vier verhaallijnen: de Waddenkust, de borgen en het Lauwersmeergebied.

Constateren is goed, maar succes krijg je na de uitvoering. Daarom gaan kleine groepen ondernemers samen met EBG de komende tijd de plannen en ideeën uitwerken. De resultaten daarvan worden in de etalage van Marketing Groningen geplaatst om het ‘Grootse Gevoel van Groningen’ bij toeristen onder de aandacht te brengen.

Duco Schenk is tevreden over de middag en het resultaat. “Ik ga ervan uit dat iedereen geïnspireerd het seizoen in gaat en de successen op de volgende Inspiratiedag in oktober 2017 kan delen.”

  • Delen: