Een bijzondere overname maakte Miranda’s droom werkelijkheid

2 februari 2018

“Het was een unieke kans”, vertelt Miranda Kleinmeulman in de prachtige schoonheidssalon die ze sinds 1 januari 2018 officieel ‘van haar’ mag noemen. “Een eigen salon werd eigenlijk pas een droom toen de kans er was, deze mogelijkheid doet zich eigenlijk zelden voor in mijn branche. Ik heb er dus nooit rekening mee gehouden dat het zou kunnen. En nu zit ik hier.” Miranda blikt terug op deze spannende stap en de weg daar naar toe.

“Bedrijven als dit staan nooit te koop”

Het statige pand aan de Plantsoenstraat in Sauwerd was vroeger het gemeentehuis van het dorp. De kluis, de receptie, de wachtkamers, alles is er nog. Toch huist er al zo’n vijfendertig jaar een schoonheidssalon, inclusief kapper, in het gebouw. Miranda: “Loes van der Laan heeft deze salon opgebouwd. Ze begon vanuit huis en is later in dit pand getrokken. Via een vriendin hoorde ik dat Loes een opvolger zocht omdat ze bijna zeventig werd. Ze zocht wel iemand die het met dezelfde passie zou gaan runnen als zijzelf.” In deze branche zijn dit soort kansen zoals gezegd zeer zeldzaam. “Ondernemer worden als schoonheidsspecialiste kan, maar dan begin je vaak vanuit huis. Daar voelde ik niet voor. Ik werkte al bijna twintig jaar in een gerenommeerd schoonheidsinstituut met veel verschillende specialismen, dat wilde ik niet zomaar gedag zeggen, maar bedrijven als dat van Loes staan eigenlijk nooit te koop.”

Spannende onderhandelingen, vol vertrouwen

Miranda en Loes maken kennis en het klikt. De salon van Loes blijkt perfect te passen bij de ervaring en de ambities van Miranda. In februari 2017 starten ze daarom een verkennend traject om te kijken of Miranda een overname rond kan krijgen. Dat is ook het moment dat ze aanklopt bij het Ondernemershuis Noord-Groningen dat fungeert als loket voor de Economic Board Groningen en ondernemers in de regio helpt bij het realiseren van hun plannen. Zij begeleiden vervolgens het overnametraject. Bedrijfsadviseur Maxim Romashuk: “De wil was er, Miranda was een perfecte kandidaat om de salon over te nemen, maar de financiële middelen waren beperkt. Daarnaast komt er als startende ondernemer veel op je af. We hebben daarom samen een uitgebreid stappenplan gemaakt en begonnen met een waardebepaling van het bedrijf.” Er volgen enerverende maanden, helemaal als er een verschil van mening over de waarde ontstaat. “Natuurlijk was het spannend, maar doordat er over en weer zoveel vertrouwen was en de begeleiding van Maxim heel goed verliep, konden we toch heel rustig door het traject heen. We hebben het echt stap voor stap bekeken en ook toen er echt wel even onderhandeld moest worden, had iedereen vertrouwen in een goede afloop” blikt Miranda terug.

Inspirerende deal

Die goede afloop komt er in augustus. Als de prijs is vastgesteld, komen de verschillende financieringsopties in beeld. Het Ondernemershuis Noord-Groningen kijkt en denkt mee over de meest solide en gunstige constructie voor de ondernemer in spé. Uiteindelijk kan Miranda met behulp van Rabobank Noord-Groningen het bedrag voor de salon rond krijgen. “Echt geweldig nieuws was dat. Het hielp dat de salon al lang bestond en een stevige basis had in vaste klanten. Dat maakt deze stap voor mijzelf ook minder spannend.” Ook het Ondernemershuis Noord-Groningen, kijkt tevreden terug. “Het verhaal van Miranda bewijst maar weer eens dat ook als iets onmogelijk lijkt, het tóch kan. Dat is inspirerend” aldus Maxim.

Stap voor stap

Sinds 1 januari is de overname officieel en bestiert Miranda met gepaste trots haar eigen salon. Dat bevalt goed. “Wat heel erg fijn is, is dat er zo’n mooi team zit. Het is toch altijd afwachten hoe dat gaat lopen en het is wennen voor iedereen. Deze overname betekende echter ook een einde aan de onzekerheid voor de dames die hier werken, nu weten ze waar ze aan toe zijn. Op 19 januari 2018 nam Loes officieel afscheid tijdens een receptie.” Naast de wisseling van de wacht is er voor het team op dit moment niet veel veranderd. Miranda neemt de tijd om de salon, het team en de klanten goed te leren kennen, maar aan ambitie heeft ze tegelijkertijd geen gebrek. “Ik heb mooie ideeën voor deze salon en we zitten in een goede tijd nu de crisis over is.” Miranda Kleinmeulman staat er bovendien niet alleen voor. Haar man Ruben ondersteunt achter de schermen. “Hij houdt zich bijvoorbeeld bezig met het inzetten van modernere kanalen om nieuwe doelgroepen aan te trekken. We hebben een duidelijke groeiambitie, zowel in kwantiteit als kwaliteit. Maar we doen het stap voor stap. Eigenlijk net zoals de overname is gegaan: vanuit rust en met vertrouwen.”