Terug naar overzicht

Inspiratiedag: kansen voor recreatie en toerisme

Ja, natuurlijk bent u erbij op deze inspiratiedag! Wat is volgens u het gevoel van Groningen? Hoe kunnen gastvrijheid, ondernemerschap, online communicatie en kwaliteit dat gevoel vergroten? Wat is uw rol in de Groninger toeristische sector en hoe kunnen we die versterken? Hoe kunnen ondernemers en organisaties zichzelf verrijken en verbeteren, dat is de insteek van deze dag. Kansen voor Recreatie en Toerisme!

De Economic Board Groningen nodigt u van harte uit om vooral mee te doen, te denken en te leren zodat we het gevoel van Groningen verder kunnen laten groeien en definiëren. We willen u vragen van te voren  na te denken over wat deze onderwerpen voor u betekenen, waar u nog meer over wilt leren, welke kennis u zelf meeneemt en welke rol u kunt vervullen in de vrijetijdseconomie van Groningen.

Inschrijving via:  Ja, ik pak de kansen voor recreatie en toerisme

Programma

09:30    Inloop  

Inspirerende locatie van de Walsemaweer in Kantens

10:00    Kick-off van de dag

Dagvoorzitter opent samen met Marco Smit, directeur van EBG, de dag.

Trendpresentatie: Groningen, waar ga jij boven? - Tessa aan de Stegge

Wat gaat er boven Groningen in de ogen van bezoekers? Wat zijn de drijfveren om vakantie of een weekendje weg te gaan? Wat betekenen gastvrijheid, ondernemerschap, online en kwaliteit voor toerisme? Trendwatcher Tessa aan de Stegge geeft je een helicopterview in een visuele presentatie vol verfrissende inzichten, trends en voorbeelden hoe andere bedrijven en bestemmingen toeristen weten te triggeren.

Inspirationtalk: Nieuwe business modellen? Hype of tsunami?  - Floris

Wanneer wordt jij de Uber van de recreatie en toerisme? Heb jij het business model van Tinder al geïmplementeerd in jouw onderneming? Ben jij stiekem al bezig met het bedenken van de iPod van jouw industrie? Kortom: zijn nieuwe business modellen nu écht noodzakelijk. Is het een hype en moet gewoon lekker blijven doen wat je altijd al deed of is het toch een tsunami en wordt het tijd voor maatregelen?

Inspirationtalk: ‘Gastvrijheid 3.0’  - Wouter Olland

Trends in gastvrijheid en hospitality’. Wouter Olland neemt u mee in een aantal trends en ontwikkelingen op het gebied van gastvrijheid en hospitality. Wat verwachten gasten en is dat nu zo anders dan vroeger? Wat zijn innovaties en ontwikkelingen die mogelijk een belangrijke rol gaan spelen? Hoe kan ik mij door een nog betere klant & gastgerichtheid onderscheiden?

Inspirationtalk: De kansen met de 50+ doelgroep  - Arjan in’t Veld

Nederland vergrijst. Over een paar jaar zijn een paar jaar wonen er 7 miljoen vijftigplussers in Nederland. Een interessante, leuke en uitdagende doelgroep. Maar hoe verleid je ze? Waar moet je rekening mee houden in communicatie? Arjan neemt je mee in hun wereld en stelt hen aan je voor. Want waar liggen die kansen eigenlijk?

Korte resumé van de dagvoorzitter en aansluitend lunchen en netwerken.

Middag:

Inspirationsessions

Tessa: Online influencers: de nieuwe marketing?

Online influencers: wat zijn dat precies, waar zie je ze en wat kunnen ze voor jouw bedrijf betekenen? Hoe laten influencers aan hun volgers zien wat gastvrijheid en kwaliteit is binnen je bedrijf? In deze workshop gaan we in op bloggers, vloggers en Instagram influencers, wat de do’s en don’ts in een samenwerking zijn en hoe je influencers in je marketingplan integreert. Ter illustratie toont Tessa aansprekende cases van hoe andere bedrijven al met influencers samenwerken en geeft ze tips wat jij daar van kunt leren.

Floris: Hoe zorg jij voor bestaansrecht voor de toekomst?

Is het nu een hype of een tsunami? Moeten we echt allemaal “de Uber van de recreatie” worden? Of loopt het niet zo’n vaart. Laten we samen kijken waar de kansen liggen. Hoe we bestaansrecht kunnen creëren ook voor de toekomst van de gave ondernemingen die we in Groningen hebben.

Wouter: Gastvrijheid 3.0.

De trends in gastvrijheid en hospitality tijdens de inspirationtalk nog eens verder bekeken. Samen met Wouter in gesprek gaan wat deze trends en ontwikkelingen voor u betekenen. Wat zijn innovaties en ontwikkelingen die mogelijk een belangrijke rol gaan spelen? Hoe kan ik mij door een nog betere klant & gastgerichtheid onderscheiden?

Arjan: De kansen met de 50+ doelgroep!

Natuurlijk allemaal hartstikke leuk hoor, al die kansen en mogelijkheden. Maar hoe maak ik dat nou concreet? Samen met Arjan ga je een tijdens de inspirationsessies dieper in op deze doelgroep. Wat zou je kunnen doen? Welke haakjes zie je en hoe pak je dat dan daadwerkelijk aan?

Korte pauze

Ronde twee inspirationsessions.

Plenaire afsluiting met een duidelijk wrap-up door de dagvoorzitter over de verschillende onderwerpen en uitkomsten van de deelsessies en het gevoel van Groningen definiëren.